تزریق واکسن انفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماریهای انفلوانزا است.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان بمهن؛ بیش از 80 سال میباشد که از واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده میشود.اثر بخشی واکسن انفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت است وبطور متوسط 40 تا 60 درصد تخمین شده است.واکسیناسیون بر علیه انفلوانزا بطور موثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان بعلت بیماری انفلوانزا جلوگیری میکند.

در بالغین، واکسن انفلوانزا خطر مرگ ناشی از انفلوانزا را در حدود 31 درصد کاهش میدهد. واکسن انفلوانزا خطر بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را تا 82 درصد کاهش میدهد.افراد واکسینه شده با واکسن انفلوانزا که به دلیل بیماری آنفلوانزا در بیمارستان بستری میشوند 60 درصد کمتر نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه داشته و مدت بستری شدن به طور میانگین 4 روز کمتر بوده است.

موارد منع مصرف واکسن انفلوانزا:

  • افراد دارای سابقه واکنش های آلرژیک شدید (نظیر آنافیلاکسی) به واکسن انفلوانزا و یا هر یک از اجزای واکسن.
  • در گروه های زیر واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شود :
  • افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ (بروز کهیر شدید،تغییرات قلبی عروقی و افت فشار خون، دیسترس تنفسی ، بروز علائم گوارشی و بطور کلی ایجاد واکنش های نیازمند دریافت اپی نفرین یا مداخلات اورژانسی طبی بعنوان واکنش های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف میشوند). این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن نمایند و پس از دریافت واکسن بمدت نیم ساعت تحت نظر پزشک قرار داشته باشند.
  • افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ میباشند(فقط خارش و کهیر خفیف) میتوانند واکسن انفلوانزا را دریافت نمایند اما توصیه میشود بعد از دریافت واکسن بمدت حداقل 15 دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.
  • افراد دارای سابقه گیلن باره در طی 6 هفته بعد از پس از دریافت واکسن انفلوانزای قبلی .
  • افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب :
  • واکسیناسیون تا زمان بهبودی حال عمومی به تعویق می افتد.
  • در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید -19 تا زمان رفع علائم بیماری (حداقل 2 هفته) مجاز به دریافت واکسن انفلوانزا نمی باشند.اندیکاسیون های موارد مصرف و موارد منع واکسیناسیون آنفلوانزا در این گروه همانند افراد فوق الذکر میباشد.
  • افراد در معرض تماس با افراد مثبت از نظر کووید – 19 و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از بیماری کووید- 19 میباشند بعد از اتمام مدت زمان قرنطینه / ایزولاسیون (حداقل 2 هفته ) و به شرط نداشتن علایمی به نفع بیماری کووید – 19 میتوانند واکسن انفلوانزا را دریافت نمایند.اندیکاسیون های مواد مصرف و موارد منع واکسیناسیون انفلوانزا در این گروه همانند افراد فوق الذکر می باشد.