در سراسر دنيا سالانه حدود 800 هزار نفر به علت هپاتيت B  و بروز سرطان كبد و نارسايي كبد جان خود را از دست مي دهند. در ايران يك و نيم درصد از افراد مبتلا به ويروس هپاتيت ب هستند و اين درحاليست كه اكثر اين افراد از اين موضوع اطلاع ندارند. مهمترين اقدام در مسير كنترل هپاتيت ب واكسيناسيون مي باشد كه از سال 72 تاكنون برنامه واكسيناسيون هپاتيت ب در برنامه ايمن سازي كشوري قرار گرفت.

از هر 300 ايراني يك نفر مبتلا به هپاتيت C  مي باشد كه ميزان ابتلا در گروه هايي مانند افراد مبتلا به HIV و معتادان تزريقي بالاتر است در نتيجه بايد در زندان ها به افراد زنداني و معتادان تزريقي توجه بيشتري كرد.با توجه به اينكه درمان هپاتيت C آسان تر و هزار برابر ارزان تر از درمان در خارج از كشور است مي توان با انجام آزمايش و شناسايي مبتلايان جهت درمان به موقع اقدام نمود.

براساس برنامه سازمان جهاني بهداشت هدف ؛ حذف هپاتيت(B و C) به صورت كاهش 90 درصدي در بروز كاهش 60 درصدي در مرگ و مير تا سال 2030 يا 1410 مي باشد.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت بیماری است که کبد را متورم کرده و فعالیت آن را مختل میکند.این بیماری به علت های مختلفی ایجاد میشود و یکی از علت های آن ویروس ها میباشند که از بین آنها ویروس نوع بی و سی بیش از بقیه ویروسها از اهمیت برخوردار است. این دو نوع ویروس سهم قابل توجهی از مرگ و میر،ناتوانی،هزینه اقتصادی و اجتماعی را برای خانواده ها دارد.هر ساله حد اقل یک میلیون نفر در جهان در اثر هپاتیت های ویروسی می میرند.

پس از ورود ویروس به بدن علائم بیماری در برخی افراد چند هفته تا چند ماه بعد بروز میکند . ( بسته به نوع ویروس) علائمی همچون سرماخوردگی،بی اشتهایی،تهوع،تب،ضعف ،درد خفیف شکم،زردی و پر رنگ شدن ادرار و سفیدی چشم ودرد مفاصل برخی از نشانه های بیماری میبا شد. و این بیماری فقط باآزمایش خون قابل شناسایی میباشد.

آلودگی به ویروس به طور عمده در اثر تماس با خون و ترشحات بدن میباشد. ویروس هپاتیت بی در حرارت اتاق تا 6 ماه و در یک لیوان خشک تا 4 هفته زنده میماند ولی پس از جوشاندن به مدت 5 دقسقه از بین میرود. از راههای ورود ویروس به بدن موارد زیر را میتوان ذکر نمود.

1- تزریق خون و فراورده های خونی آلوده

2-از طریق از طریق تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده(هپاتیت سی از این راه کمتر منتقل میشود)

3-مادر مبتلا به نوزاد

4-استفاده از وسایل شخصی دیگران مثل مسواک،ناخن گیر،تیغ مشترک،سرنگ مشترک و هرگونه وسیله ای که تماس خونی ایجاد کند.

5-دریافت خدمات دندنپزشکی از مکانهای نامعتبر

پمفلت آموزشی هپاتیت B و c

 

منبع : شبكه هپاتيت ايران

گردآورنده: واحد پيشگيري و كنترل عفونت بيمارستان بهمن