از تاريخ 22آبان ماه لغايت 28آبان ماه هفته ملي مقاومت ميكروبي براي افزايش آگاهي عموم نام گذاري شده است . در سال 2021 ,با شعار "افزايش آگاهي مقاومت ميكروبي را متوقف كنيد "اطلاع رساني شده است .

از زمان كشف آنتي بيوتيك،‌ اين داروها نقش سنگ بناي پزشكي مدرن را ايفا كرده اند. با اين حال استفاده نابجا و مستمر از اين منبع دارويي در انسان و حيوان،‌ باعث ظهور معضلي به نام مقاومت در برابر آنتي بيوتيك شده است.

مقاومت ضد ميكروبي به مقاومت يك ميكروارگانيسم (شامل باكتري، قارچ، ويروس و انگل) در برابر داروهاي ضد ميكروبي، براي درمان عفونت ناشي از آن گفته مي شود. زماني كه اين ميكروارگانيسم ها نسبت به داروهاي ضد باكتري، ضد قارچ و ضد ويروس مقاوم شوند، داروهاي استاندارد بي اثر مي شوند، عفونت در بدن باقي مي ماند و به راحتي منتقل مي شود.

يك برنامه جهاني براي مقابله با مشكل رو به رشد مقاومت در برابر آنتي بيوتيك ها و ساير داروهاي ضد ميكروبي در شصت و هشتمين مجمع جهاني بهداشت در ماه مي سال 2015 ميلادي تاييد شد. يكي از اهداف اصلي اين طرح بهبود آگاهي و درك مقاومت در برابر آنتي بيوتيك از طريق ارتباطات موثر، آموزش و تعليم است.

با ارايه راهكارهايي مي توان به حل معضل مقاومت در برابر آنتي بيوتيك كمك كرد. يكي از اين موارد افزايش اطلاعات در زمينه بيماري ها، درمان هاي رايج و اثر بخشي داروها است. براي اولين قدم بايد اطلاعات دقيقي در مورد درمان هاي رايج و اثر بخشي آن به دست آورد تا بتوان مواد نابجاي استفاده از آنتي بيوتيك را تشخيص داد.

دانلود فایل پیام هاي هفته پیشگیري از مسمومیت ها