گفتگوی دکتر سید فخرالدین نورمحمدی متخصص قلب و عروق با مجله پزشکی رادیو سلامت
به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن؛ دکتر سید فخرالدین نورمحمدی درباره آلودگی هوا و مراقبت های قلبی و عروقی توصیه هایی کرد و گفت: افرادی که به‌ بیماری های قلب و عروق مبتلا هستند اگر در معرض هوای آلوده قرار گیرند به دلیل انتشار مواد سمی در هوا ممکن است خطرات ناگواری آنها را تهدید کند.

وی در ادامه توضیح داد: بیماری های قلب و عروق بخصوص در بیمارانی که تنگی عروق قلب دارند همچنین بیماران دریچه ای، بیمارانی که بای پس شده اند یا عمل جراحی قلب باز انجام داده اند، نباید در معرض هوای آلوده قرار بگیرند.

این متخصص بیماری های قلبی در ادامه افزود: در زمان هایی که هوا آلوده است اکسیژنی که در هوا تنفس می کنیم به دلیل آلوده بودن بر سیستم ریه تاثیر منفی گذاشته و از سوی دیگر وقتی اکسیژن خون کم‌ شود در آسیب های جدی به سیستم قلب و مغز و تمام ارگان های بدن تأثیر زیادی می‌گذارد.

دکتر فخرالدین نورمحمدی در این مصاحبه رادیویی گفت: اگر هوا آلوده باشد روی بیماران که تنگی عروق دارند ممکن است روی تنگی عروق شان تاثیر بگذارد و علائم تنگی نفس، سردرد ، درد سینه آنها را بیشتر کند. حتی بیمارانی که تنگی عروق قابل توجهی دارند ممکن است آلودگی هوا منجر به سکته قلبی حاد شود. متأسفانه این موارد را طی این چند سال گذشته در تهران کامل شاهد هستیم.
در این باره وزارت بهداشت کاملا توصیه می‌کند به بیماران در هوای آلوده بخصوص بالای ۵۰ و ۶۰ سال ،بیماران قلبی عروقی، بیماران آسماتیک ،بیمارانی که مشکلات دریچه ای دارند و عمل جراحی کردند، حتما در روزهای تشدید آلودگی هوا مراقب سلامتی شان باشند.

وی تصریح کرد: باید حتما این بیماران بدانند که در هوای آلوده بیرون از خانه نیایند و اینکه توصیه اکید سازمان بهداشت این است که برای کاهش تعداد مراجعه کننده حتما به توصیه متخصصان توجه کنند.

این متخصص قلب و عروق خاطر نشان کرد: چنانچه دچار نفس تنگی، سردرد ، افت فشار و درد در ناحیه سینه شدند بهتر است به مراکز درمانی یا متخصص مراجعه کنند و بدانند که قطعا به دلیل آلودگی هوا دچار این علائم شده اند.