همایش هفته ملی بدون دخانیات در بیمارستان بهمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، این همایش با هدف ترویج ترک مصرف سیگار و دخانیات با برپایی پایگاه سلامت با حضور دکتر سیدفخرالدین نورمحمدی مدیرعامل و ریاست بیمارستان بهمن و مدیران و کادر درمان برگزار شد.

امسال هم همانند سال های گذشته بروشورهای آموزشی با محتوای فرهنگ سازی بین مراجعه کنندگان به بیمارستان بهمن پخش شد و با شعارهایی مانند "با فشردن دکمه ترک دخانیات در دوران بارداری سلامت خود و جنین را تضمین کنید"و باورهای خود را در مورد مصرف دخانیات اصلاح کنیم" به مردم اطلاع رسانی شد .

دکتر مهری حجت دوست مدیر داخلی بیمارستان بهمن در این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از اهداف کلی بیمارستان بهمن ارتقای سلامت است و خوشبختانه در طول این مدت تمام روزهای جهانی که سبب ارتقای سلامت می شود را برگزار کرده ایم و سعی مان بر آن بوده تا به مراجعه کنندگان، جامعه و کارکنان بتوانیم آموزش های لازم را ارائه دهیم تا سطح سواد سلامت را افزایش دهیم.

دکتر حجت دوست در ادامه افزود: یکی از مهم ترین عوامل بالا بردن سواد سلامت است که مردم باید در خصوص سلامت و سطح سلامت خود به آگاهی لازم دست یابند. از این رو ارتقای سلامت جزو مسئولیت های اجتماعی مان به شمار می رود که با برگزاری کلاس های آموزشی ، پایگاه های سلامت و... بتوانیم سطح بینش مردم را بالا ببریم.

رئیس واحد ارتقای سلامت بیمارستان بهمن در همایش هفته ملی بدون دخانیات افزود: با برگزاری کلاس های آموزشی در راستای کاهش و ترک دخانیات هدف داریم گواهینامه بدون دخانیات برای بیمارستان بهمن اخذ کنیم و به همین منظور برنامه های بی شماری را عملیاتی کردیم . علاوه بر ایجاد پایگاه های سلامت در بیمارستان و برگزاری کلاس های مختلف در سالن همایش های این مرکز همکاری شایان ذکری با مدارس، مساجد و شهرداری بعمل آورده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد:ما وظیفه اجتماعی خود می دانیم در راستای ارتقای سلامت سیاست هایی را به مرحله اجرا درآوریم و با ترویج سبک زندگی سالم و کاهش و ترک مصرف دخانیات بتوانیم آمارهای مربوط به ابتلای 15 سرطان شایع در ارتباط با مصرف سیگار را کاهش دهیم برای رسیدن به این مهم نیاز به فرهنگ سازی داشته و در این حوزه می بایست قدم به قدم فرهنگ سازی صورت گیرد.

 

 

دکتر سیده معصومه گشتائی رئیس گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در این همایش به مباحثی در این زمینه پرداخت و گفت: در دنیا بحث بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت بسیار مهم است و سیستم بهداشت و درمان از یکدیگر مجزا نیستند بنابراین بیمارستان ها باید بدرستی نقش خود را درباره سلامتی دانسته و با رویکرد نوین به هدف خود برسند زیرا دیگر بیمارستان ها فقط محلی برای درمان به شمار نمی روند بلکه مکانی برای ارتقای سلامت نیز محسوب می شوند.از این رو بالابردن سواد مردم در خصوص کاهش و ترک مصرف دخانیات مسئله بسیار مهمی به شمار می رود.

 

دکتر فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش ارتقا سلامت وزارت بهداشت نشان کرد: حرکت ابتکاری که در بیمارستان بهمن در حال انجام است الگویی عملی برای سایر بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور خواهد بود زیرا نگاه درمان محور به بیمارستان ها در حال اصلاح است و باید با نگاه جدید که هدف ارتقای سلامت است باید هدف را پیش برد در هفته جهانی بدون دخانیات امسال با شعار "سلامت زمین" به مسائل پرداخته می شود که امیدواریم بتوانیم علاوه بر فرهنگ سازی بین مردم آنها را در زمینه حفظ محیط زیست نیز آگاه کنیم.