به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، "پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار فاصله مراقبت سرطان را کم کنیم"  با تشخیص زودرس و پیشگیری از سرطان روز پنج شنبه 13 بهمن ماه برای کلیه پرسنل در سالن اجتماعات این مرکز درمانی برگزار شد.

در این سمینار علمی دکتر بابک بهار فوق تخصص خون و سرطان به ایراد سخنرانی پرداخت و در  جمع شرکت کنندگان گفت: تغییرات زیستی ، سبک زندگی نادرست، اشعه ها ، آلودگی های زیست محیطی ، مصرف غذاهای فرآوری شده و.... در ابتلای افراد به انواع سرطان ها تاثیرگذار است.

وی در ادامه بیان کرد: مقوله غربالگری مسئله ای حائز اهمیت است که نباید نادیده گرفته شود. بنابراین به منظور پیشگیری از سرطان غربالگری باید مورد توجه قرار گیرد. سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم) بیماری است که زنان را تهدید می کند و سرطان پروستات بیماری شایع در مردان است که با انجام به موقع آزمایشات دوره ای و غربالگری می توان از این بیماری پیشگیری کرد. دومین سرطان زنانه که باید مورد توجه قرار گیرد سرطان سینه است که از سن 40 سالگی تا 50 سالگی ماموگرافی توصیه می شود.

دکتر بهار با اشاره به سرطان های دیگر در میان زنان و مردان افزود: سرطان کولون از سن 25 سالگی ممکن است افراد را تهدید کند که باید دوره های غربالگری را انجام دهند و با توجه به اینکه سرطان معده علائم بالینی دارد نباید نسبت به این علامت ها بی توجه بود و برای تشخیص به موقع این بیماری انجام کولونوسکوپی و آندوسکوپی توصیه می شود. با تزریق بهنگام واکسن هپاتیت b  می توان سرطان کبد را به تعویق انداخت .

وی در پایان در خصوص سرطان ریه ، تیروئید ، سرطان دهان و زبان در افراد سیگاری ، سرطان پوست و بیضه صحبت کرد.

متاسفانه این سرطان ها بهداشت جامعه را به خطر انداخته و توصیه می شود غربالگری را بیشتر مد نظر قرار دهند.