14 تا 28 بهمن ماه  «هفته ارتقاء آگاهی درباره بارداری» نامگذاری شده است . هدف از نامگذاری این هفته افزایش آگاهی زوج‌ها از باید و نبایدهای دوران بارداری، ارتقاء سطح سلامت مادر ، جنین و پیشگیری از خطرات احتمالی در دوران بارداری است.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن ، کلاس آموزشی و آگاهی بخشی درباره دوران بارداری در کلینیک زنان بیمارستان بهمن  طی 2 روز برای زنان باردار برگزار شد .

مهناز زمانی کارشناس مامایی بیمارستان بهمن  درباره علائم هشدار که زنان باردار باید آن را جدی بگیرند گفت: از علائم هشدار که هر زن بارداری در این دوران مهم باید مورد توجه قرار دهد کاهش حرکت جنین است و حرکت جنین از هفته بیستم بارداری احساس می شود و هر گونه خونریزی ، لکه بینی، آبریزش، درد زایمانی ، تهوع ، اسهال ، استفراغ، سرماخوردگی و کرونا و همچنین افزایش فشار خون نیاز به بررسی دارد. از این رو هر گونه کاهش حرکت در هر سن از بارداری از هفته 20 ام مصادف است با حضور اورژانسی مادران به بیمارستان ها چون ممکن است خطراتی برای جنین داشته باشد .

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از علائم هشدار کیسه آب است و هر گونه پارگی کیسه آب در هر سن از بارداری را باید مورد توجه قرار داد. چنانچه در دوران بارداری قبل از هفته 37 ام کیسه آب زن باردار پاره شود باید اورژانسی به بیمارستان مراجعه کند و اگر این مشکل  بعد از هفته 37 ام بارداری رخ دهد جای نگرانی ندارد و می بایست رنگ مایع را بررسی کنند چنانچه مایع بیرون آمده از کیسه آب شفاف و بی رنگ باشد باید در ساعت اولیه بدون نگرانی و استرس به مراکز درمانی مراجعه کرد اما اگر رنگ کیسه آب سبز یا زرد رنگ بود نشانه دفع مدفوع جنین است که توصیه می شود بدون تلف کردن وقت به بیمارستان مراجعه شود.

کارشناس مامایی بیان کرد: یکی دیگر از علائم هشدار خونریزی است که در سه ماهه نخست بارداری نشانه سقط بوده و در سه ماهه دوم و سوم نیاز مراجعه به بیمارستان است. افزایش فشار خون یکی دیگر از مواردی است که علامت هشدار به حساب آمده و ممکن است مادر باردار دچار مسمومیت بارداری شده باشد. هر گونه تورم در دست و پا ، سرگیجه و تاری دید و فشار خون بالای 13 باید به مراکز درمانی مراجعه شود و توصیه شده که از هر گونه درمان خانگی به شدت پرهیز کنند.

زمانی درباره مصرف مایعات در دوران بارداری گفت: 8 تا 12 لیوان مصرف مایعات در دوران بارداری توصیه می شود زیرا سبب افزایش گردش خون مادر می شود .

 کارشناس مامایی بیمارستان بهمن در ادامه  گفت: شیر مادر برای نوزاد مانند واکسن عمل می کند و سبب افزایش ایمنی بدن نوزاد می شود در این صورت است که نوزادان از بیماری های مختلفی مانند مشکلات گوارشی ، تنفسی و عفونت گوش میانی مصون می ماند.

وی در ادامه توضیح داد: شیر مادران برای نوزادان هم غدا و هم آب محسوب می شود بنابراین نیازی به آب اضافه و شیرخشک ندارد.

زمانی در ادامه بیان کرد: مادرانی که زایمان طبیعی دارند پزشکان نوزاد را هنگام تولد روی شکم مادر می اندازند و در زایمان سزارین در اتاق عمل گونه نوزاد را به گونه مادر می چسبانند تا در تماس پوستی پیوند عاطفی برقرار شود زیرا ترشح هورمون اکسی توسین سبب ترشح بیشتر شیر مادر می شود.

با توجه به اینکه دوران بارداری دوره بسیار مهمی در زندگی زنان تلقی می شود  بنابراین سلامت مادر و فرزند به مراقبت‌های این دوران بستگی دارد. بخشی از ارزیابی‌ها و مراقبت‌های لازم طبق دستورالعمل‌های جامع توسط نظام سلامت، پزشکان و ماماها انجام می‌شود اما بخش مهمی از سلامت بارداری نیز بر عهده زن باردار و اطرافیان وی است.